Antioxidanten

Wat zijn antioxidanten en waarom zijn ze zo belangrijk? 

De term antioxidant omvat een breed scala aan ingewikkelde moleculen en verbindingen die andere moleculen weer beschermen tegen een chemisch proces dat we vervolgens oxidatie noemen. Antioxidant betekent letterlijk ‘tegen oxideren’ (anti = tegen, oxidant = oxideren). Oxidatie kan vitale moleculen in cellen beschadigen die verantwoordelijk zijn voor veel belangrijke lichaamsprocessen. 

Moleculen, zoals DNA, zijn nodig om cellen goed te laten functioneren. Dus wanneer er te veel moleculen worden beschadigd, kan de cel defect raken of afsterven. Om deze reden zijn antioxidanten zo belangrijk, zij kunnen deze schade namelijk verminderen of zelfs voorkomen.

In het lichaam wordt ongecontroleerde oxidatie meestal veroorzaakt door zeer reactieve moleculen die bekend staan als vrije radicalen. Antioxidanten gaan de vrije radicalen tegen.

Antioxidanten uit voeding; 

🎯 Bessen
Veenbessen, bramen, aardbeien, frambozen, bosbessen, gojibessen – ze zijn misschien klein van stuk, maar ze zitten tjokvol van de antioxidanten, vitamines en vezels. Geniet er vers, bevroren, gedroogd of gevriesdroogd van.

🎯 Pure chocolade
Chocolade zit boordevol antioxidanten; flavonoïden genaamd, die afkomstig zijn uit het hoofdingrediënt: cacao. De Nutrition Journal– onderzoekers ontdekten dat hoe hoger het cacaogehalte, hoe groter het gemiddelde antioxidantgehalte van de chocolade.

🎯 Noten en zaden  
Noten en zaden, zoals walnoten, pecannoten, zonnebloempitten, pinda’s (eigenlijk een peulvrucht), hazelnoten, pistachenoten en amandelen bleken bijzonder rijk te zijn aan antioxidanten. Geniet van deze mineralenbommetjes ongebrand, geroosterd, als topping op je havermout of fijngemalen door je salade.

🎯 Boerenkool
De beruchte donkergroene bladgroente is ontzettend rijd aan vezels, vitamines en antioxidanten. En los van de Hollandse stamppot kun je er ook heerlijke salade of zelfs chips van maken.

Onze voornaamste bron van antioxidanten komt uit plantaardige voeding, zoals fruit en groente. Om een zo rijk mogelijk palet aan antioxidanten binnen te krijgen is een gevarieerd, gezond eetpatroon met voldoende groente en fruit dus erg belangrijk. Eat the rainbow! Daarnaast vind je antioxidanten ook in je verzorgingsproducten. Laat je eerst altijd goed adviseren welke antioxidanten uit producten het beste voor jouw huid zijn.

Wat kunnen wij voor je doen?

Boek een Hormoon Consult wanneer je gericht aan de slag wil met een gezonde(re) leefstijl. Hierin gaan wij op zoek naar jouw hormoon disbalansen en pakken deze concreet aan.

Wil je gericht aan de slag met je schoonheid van binnen en van buiten met een effectief en langdurig resultaat? Boek dan een Meet & Treat

behandeling in bij onze huidkliniek in Zoetermeer. Wij kijken dan niet alleen naar je huid maar ook naar je leefstijl.

Een vrijblijvende intake en de Meet & Treat zijn te boeken via ons online boekingssysteem.

In deze blog ontvang je nog meer tips over jouw huid.

Liefs,
Manja

Bron; Vitakruid, Nutrition Journal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen